אא

מנכ"ל נמל אילת לפספורטקרוז: "מאז שהחות'ים חטפו אנייה, אין לנו פעילות. נאלצים לפטר עובדים"

בתחילת הקורונה ספינות הקרוזים הפסיקו להגיע לנמל אילת ועכשיו בגלל החות'ים גם ספינות המטען לא מגיעות. מנכ"ל נמל אילת: "המדינה לא מסייעת. דורשים פתרונות, ויש כאלה"

גדעון גולבר, מנכ"ל נמל אילת. צילום: באדיבות נמל אילת גדעון גולבר, מנכ"ל נמל אילת. צילום: באדיבות נמל אילת

תמונת המצב בנמל אילת עגומה. מאז שהחות'ים חטפו את אניית המסחר של חברת הספנות היפנית NYK Line ב-19 בנובמבר 2023, הנמל עומד מושבת לגמרי ונטול פעילות. במשרד ראש הממשלה מיהרו לגנות אז את החטיפה: "אנו מגנים בתוקף את ההתקפה האיראנית נגד הספינה הבינלאומית. האונייה, בבעלות חברה בריטית המופעלת על ידי חברה יפנית, נחטפה בהכוונה איראנית על ידי מיליציית החות'ים בתימן. על הסיפון היו אנשי צוות מלאומים שונים, בהם אוקראינים, בולגרים, פיליפינים ומקסיקנים ולא נכחו בה ישראלים. זה מעשה טרור איראני נוסף שמבטא קפיצת מדרגה בתוקפנות טהרן נגד אזרחי העולם החופשי, ומייצר משמעויות בינלאומיות לגבי ביטחון נתיבי השייט העולמיים", נמסר. 

נמל אילת בימים טובים יותר. צילום: shutterstockנמל אילת בימים טובים יותר. צילום: shutterstock

מאז חלפו יותר מ-8 חודשים והמצב מוסיף להיות בכי רע, ובימים אלה מונפת חרב הפיטורים מעל ראשם של כ-40 עובדי נמל אילת. "מאז שהחות'ים חטפו את האנייה של חברת הספנות היפנית, נסגר נתיב השייט ואין לנו פעילות מסחרית. כל המטענים מנמל אילת ולנמל אילת הם למזרח הרחוק ולאוסטרליה - נתיב שמטבע הדברים מצריך מעבר במיצר באב אל מנדב שליד תימן, דבר שאינו אפשרי בגלל האיום החות'י", אומר לפספורטקרוז, גדעון גולבר, מנכ"ל נמל אילת.

עוד לדבריו, "ברגע שסגרו את המיצר, אין לנו אניות ואין לנו הכנסות, אבל יש לנו הוצאות קבועות כמו חשמל וארנונה ועובדים שצריך לשלם להם משכורות. אנחנו בהפסד חודשי של 6 עד 8 מיליון שקלים ואין מנוס מפיטורי עובדים. הפיטורים נדרשים בגלל ההפסד הכספי וכי אנחנו חייבים להתאים את עצמנו למצב שנוצר".

נכון להיום מועסקים בנמל אילת 110 עובדים קבועים ועוד 40 עובדי ביטחון. "אנחנו לא יכולים לפטר עובדי ביטחון כי הם נחוצים לשמירה והגנה על הנמל על פי הנחיות המשטרה והשב"כ. לעומת זאת, ביתר עובדי הנמל נדרש קיצוץ בשלב ראשון של כ-40 עובדים. אין לנו ברירה. פנינו למדינה בכדי להחיות את הנמל, למשל, בדרך של שיתופי פעולה עם נמלים אחרים בים התיכון. נמל אילת הוא נכס אסטרטגי ולמרבה הצער המדינה לא מסייעת לנו כרגע. במשרד התחבורה ובהסתדרות מנסים לעזור, אבל הכסף נמצא במשרד אוצר. אנחנו דורשים להחזיר את העבודה לנמל ולמצוא פתרונות כמו למשל שהבעלים, חברת חברת נמלי ישראל (חנ"י), יתן לנו רציף באחד הנמלים בים התיכון לסרוק אניות. זה עדיין לא קורה". 

כפי שפרסמנו באחרונה בפספורטניוז, בעקבות מצבו העגום של הנמל שלח אבי חורמרו, יו"ר נמל אילת, מכתב לשר האוצר, בצלאל סמוטריץ ושרת התחבורה מירי רגב שכותרתו ״נמל אילת – מצב קריטי״. חורמרו ציין בפנייתו: "נמל אילת מושבת מפעילות מזה 8 חודשים בגין מלחמת חרבות ברזל ולאור סגירת נתיב השיט באב אל מנדב ע"י ארגון טרור. לצערנו, מדינות הקואליציה על אף שיש להן כוחות ימיים באזור אינן פועלות לפתיחת נתיב השיט עובדה שמעצימה את פעילות החות'ים כנגד אוניות צי סוחר באזור. אני ושותפיי כבעלי החברה נושאים את נטל ההוצאות האדירות להמשך תחזוקה שוטפת של הנמל ותשלומי שכר עובדים במהלך שמונת החודשים האחרונים".

נזכיר כי עד לקורונה, פקדו את נמל אילת גם ספינות קרוזים שמאז התפרצות המגפה לא שבו לנמל וגם בגלל החשש מנוכחות דאע"ש במצרים. נמל אילת שוכן בקצה הצפוני של ים סוף ומשמש בימים כתיקונם כשער הדרומי של מדינת ישראל וכגשר היבשתי בין אירופה לבין אסיה, אוסטרליה ומדינות המזרח הרחוק. בימים כתיקונם תחומי הפעילות המרכזיים בנמל הם יצוא תפזורת ויבוא כלי רכב מהמזרח. חוק אזור סחר חופשי באילת מאוגוסט 1985 חל גם על נמל אילת ומעניק לו יתרון ביחס לנמלי ישראל האחרים. 

עוד נזכיר כי בגלל החות'ים, חברת השייט Crystal Cruises הודיעה באחרונה ללקוחותיה שהזמינו הפלגות ב-2024 ו-2025 באנייה Crystal Symphony כי היא מבטלת הפלגות בים האדום מחשש ביטחוני. "עקבנו מקרוב אחר המצב המתמשך בים האדום וקיבלנו את ההחלטה הקשה לבטל את ההפלגות הקרובות שלנו". 

הירשמו למבזקי פספורטקרוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: אילתנמל אילת

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: