עלייה מדאיגה במקרי מוות של ימאים: דו"ח חושף סכנות נסתרות בים
דו"ח של חברת ביטוח ימי מגלה שמחלות, לחץ נפשי ושיעורי התאבדות עולים בקרב ימאים, ומדגיש את הצורך ברווחה נפשית ופיזית חזקה יותר בים. מנהלת תביעות ימאים בחברה: "המניעה טובה יותר מהטיפול. רבים מהאירועים שאנו מטפלים בהם מדי שנה היו ניתנים למניעה"
צילוט: Wojciech Wrzesien, shutterstock ימאים, מאז ומתמיד, נתפסו כאנשים עם דרך חיים הרפתקנית חופשית מעבר לאופק. אבל מאחורי כל הרומנטיקה הזו מסתתרת מציאות קשה יותר: ימאים מתמודדים עם סיכונים יומיומיים הכוללים מחלות, פציעות, לחץ נפשי ולעיתים אף סכנת חיים.
דו"ח Gard Crew Claims Report 2025 של חברת הביטוח הימי Gard חושף כיצד העבודה הימית אכן מסתירה סכנות ממשיות וגורמת לעלייה מדאיגה במקרי מוות ושיעורי התאבדות בקרב ימאים ברחבי העולם.
הדו"ח, המבוסס על נתוני תביעות משנת 2024 ותובנות מיותר מ‑6,000 ימאים, מצביע על עלייה מדאיגה במקרי המוות בקרב צוות, ומדגיש את הצורך להמשיך להקדיש עדיפות לרווחה הנפשית והפיזית בים. הדו"ח מנתח גורמים כגון בריאות פיזית, רווחה נפשית, מנוחה ותמיכה חברתית.
בין הממצאים המרכזיים בדו"ח ניכרת עלייה בתדירות מקרי המוות בקרב צוות: עלייה של 25% במספר תביעות מוות של צוות בהשוואה לשלוש השנים שלפני מגפת הקורונה.
על פי הדו"ח, 83% ממקרי המוות שנרשמו בשנת 2024 נגרמו כתוצאה ממחלה כגורם מוביל למוות. זאת ועוד, 8 מתוך 10 המחלות הנפוצות ביותר בקרב צוות נגרמות או מחמירות עקב לחץ נפשי. הדו"ח מציין כי שיעורי ההתאבדות מדאיגים - מספר מקרי ההתאבדות בקרב צוות עלה על מספר התאונות הקטלניות.
צילום: LEONARDO VITI, shutterstockלנה‑קמילה נורדלי, סגנית נשיא ואחראית תביעות עובדים ב‑Gard: "זה מדגיש את החשיבות של התמקדות חזקה יותר בבריאות הנפש ורווחת הצוות בים. בעוד שחלק מהלחצים ניתן להתמודד עימם על ידי הימאים עצמם, רבים מהגורמים נשלטים או מושפעים על ידי חברות ורשויות".
כריסטן גודל, מנהלת תביעות ב‑Gard, הדגישה את הקשר ההדוק בין בריאות ורווחת ימאים לבין בטיחות תפעולית בים: "מנוחה מספקת, תמיכה חברתית טובה, ושייכות לצוות, כל אלה משפיעים על מצב הרוח ומודעות לסיטואציה. אנו ב‑Gard מאמינים שהמניעה טובה יותר מהטיפול. רבים מהאירועים שאנו מטפלים בהם מדי שנה היו ניתנים למניעה. באמצעות הדו"ח אנו רוצים להאיר את האתגרים האמיתיים של החיים בים ולעודד שיחות משמעותיות ושיפורים מוחשיים בבריאות ובבטיחות בתעשייה הימית".
באשר לסיוע רפואי חינם לימאים, גודל הדגישה גם את החשיבות של Mariners Medico Guide - אפליקציה רפואית חינמית שפותחה על ידי Gard בשיתוף מומחי בריאות מובילים. האפליקציה מיועדת במיוחד לימאים ומספקת הנחיות לסימפטומים נפשיים ופיזיים, ומאפשרת לחברי הצוות לקבל עזרה בעת הצורך.
רולף תורה רופסטד, מנכ״ל Gard: "הימאים הם עמוד השדרה של הסחר העולמי, ובריאותם ובטיחותם צריכים להיות בראש סדר העדיפויות של כולנו. על ידי שיתוף נתונים ותובנות אלו, אנו מקווים להגביר מודעות, לתמוך בקבלת החלטות טובה יותר, ולחזק את מחויבות התעשייה כלפי אלו ששומרים על התנועה המסחרית העולמית".