אא

ממריא לעידן חדש: האם נמל אשדוד בדרך להפוך לנמל הראשון ששולט גם בשמיים?

הנמל השלים פיילוט בשיתוף חברות טכנולוגיה לשילוב רחפנים לניהול המרחב האווירי של הנמל. מנכ"ל Airwayz, המפתחת פלטפורמה לניהול תעבורה אווירית של רחפנים: "המערכת שלנו פועלת כמגדל פיקוח אוטונומי"

צילום: רונן נג'אתי צילום: רונן נג'אתי

חברת נמל אשדוד, השלימה בהצלחה פיילוט היתכנות (POC) למערך רחפנים אוטונומיים בסביבה מבצעית פעילה, כחלק מה-HUB הטכנולוגי הימי של הנמל (Blue Ocean CVC).

הפיילוט התבצע בשיתוף חברות Airwayz, Dynamic Infrastructure, Sentrycs FlightOps, ו-Propeller Drones, ששילבו טכנולוגיות מתקדמות לניהול צי רחפנים, שליטה אוטונומית, עיבוד נתוני שטח בזמן אמת, ובקרת מרחב אווירי חכמה.

הפיילוט בחן את השימוש ברחפנים לצורכי אבטחה, ניטור תפעולי והפקת תובנות מבוססות מידע, כחלק ממגמה עולמית ההופכת רחפנים אוטונומיים לכלי ניהול מרכזי בתשתיות ובשרשראות אספקה מורכבות.

נמסר כי שילוב המערכות מאפשר לנמל אשדוד לנהל את המרחב האווירי שלו לצד הים והיבשה באופן שמגביר את היעילות, את רמת הבטיחות ואת רמת האבטחה במתחם הנמל: הרחפנים מאפשרים לנטר מרחבים גדולים בזמן אמת, לזהות אירועים חריגים, ולסייע לעובדי הנמל לבצע משימות באופן בטוח ויעיל יותר. במקביל, הם מאפשרים ניהול ושליטה במרחב האווירי, כולל זיהוי והתמודדות עם רחפנים לא מורשים, יכולת שמתגבשת כיום כסטנדרט בינלאומי בנמלים ותשתיות קריטיות.

שאול שניידר, יו״ר דירקטוריון נמל אשדוד: "רחפנים הם חלק בלתי נפרד מתפעול מודרני. היכולת שלהם לשלב ביטחון, דיוק תפעולי ומודעות מצב מיידית מאפשרת לנמל אשדוד להוביל את החדשנות בנמלים בישראל ובעולם. מערך דומה פועל בנמל רוטרדם ואנו רוצים לאמץ כעת את המודל גם לנמל אשדוד. כמתקן אסטרטגי חיוני, שחייב להמשיך לפעול בכל עת, נוכל לתעל את המערך כשכבת הגנה נוספת כנגד איומים שונים, וכן, לצרכי תפעול ולוגיסטיקה ימית".

ניסן לוי, מנכ"ל נמל אשדוד: "הטמעת הרחפנים מתבצעת באופן המדגיש שילוב בין טכנולוגיה לבין עבודה אנושית, לא כתחליף אלא ככוח מחזק. אנו נמצאים כל העת עם היד על הדופק, כדי להמשיך ולייעל את עבודת הנמל ולהוביל את התחום בארץ ובעולם, עם פתרונות חדשניים".

מהצד הטכנולוגי, החברות השותפות רואות במהלך זה אבן דרך משמעותית. אייל צור, מנכ״ל Airwayz, המפתחת פלטפורמה לניהול תעבורה אווירית של רחפנים, הוסיף: "אנחנו מביאים לנמל אשדוד את הניסיון שצברנו בנמל רוטרדם, בניהול אקוסיסטם רחפנים מלא, חכם ובטוח. המערכת שלנו פועלת כמגדל פיקוח אוטונומי שמאפשר לנמל לאשר טיסות, לנהל קדימויות ולזהות רחפנים לא מורשים בזמן אמת. יחד עם FlightOps, Propeller Drones, Dynamic Infrastructure ו-Sentrycs אנחנו מדגימים כיצד נראה נמל חכם באמת, כזה ששולט לא רק בים וביבשה, אלא גם בשמיים".

רועי אברהמי, מנהל ה-HUB הטכנולוגי הימי (Blue Ocean CVC): "היכולת של הנמל לנהל את המרחב האווירי שלו תאפשר למנוע התנגשויות בין רחפנים לבין כלי טיס, אוניות ותשתיות קריטיות, לקבוע אזורי טיסה בטוחים או מוגבלים, ולהבין בכל רגע מי נמצא בשמיים, בין אם הוא מורשה או לא. זהו נדבך מרכזי בבניית נמל בטוח, חכם ויעיל יותר שבו הטכנולוגיה תורמת ישירות לשיפור תהליכים ולחיסכון כלכלי, וזו בדיוק הסיבה שחדשנות ימית נוצרת כאן בישראל".

הירשמו למבזקי פספורטקרוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: נמל אשדודרחפן

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: