בין חיים למוות: מה גורם לנוסעים ליפול לים ואיך אוניות פועלות להציל חיים בזמן אמת?
דו"ח של איגוד הגג של חברות השייט מצביע על מגמה של ירידה במספר המקרים של נפילת נוסעים או אנשי צוות לים. הוא גם מצביע על שיעור הצלה שהגיע לשיא חסר תקדים של 36%. כיצד אוניות מגיבות למצב של אדם שנפל לים? הכירו את קוד אוסקר ואת הטיפ למשפחות עם ילדים שחוששות
גלגל הצלה. צילום: shutterstock נוסע או איש צוות שנופל לים מסיפונה של אוניית תענוגות, הוא ארוע נדיר ביותר. אך כשהדבר המצער כבר קורה - הסיפור מקבל תשומת לב רבה וסיקור נרחב בכלי התקשורת בעולם.
באחרונה ארעו מספר מקרים כאלה של נפילה למים. רק אתמול (חמישי) פרסמנו כאן על המקרה הטרגי של נוסע באונייה Norwegian Jewel של ענקית השייט NCL -Norwegian Cruise Line, שנפל לאוקיינוס האטלנטי ונעלם במצולות. האירוע התרחש ביום שני 20 באוקטובר 2025, כשהאונייה הייתה באזור האיים האזוריים ליד פורטוגל. חיפושים נרחבים שנערכו אחריו, לא הובילו בסופו של דבר לאיתורו והוא הוכרז נעדר. הנוסע צנח למים מסיבה לא ברורה, בקטע של הפלגה טרנס‑אטלנטית מפורטוגל למיאמי. "הרשויות המתאימות עודכנו מיידית, ובוצעה יוזמה נרחבת של חיפוש והצלה, שכללה מספר כלי שייט. החיפושים, לצערנו, לא צלחו, והאונייה שוחררה על ידי הרשויות להמשיך בהפלגתה. צוותנו מסייע למשפחת הנוסע בתקופה קשה זו, ומחשבותינו ותפילותינו איתם", כך הצהירה NCL.
"Man Overboard Incidents" ("תקריות אדם שנפל לים"), כך נהוג לכנות את המקרים הללו. על פי דו"ח של איגוד הגג של חברות השייט - Cruise Lines International Association (CLIA) המתייחס לנושא "תקריות אדם שנפל לים", במהלך העשור שבין השנים 2009 ל-2019 נרשמה ירידה כללית במספר המקרים שבהם נוסעים או אנשי צוות נפלו לים מאוניות קרוז, אם כי נצפו תנודות קלות לאורך השנים.
על פי הדו"ח, בשנת 2009 דווחו 23 תקריות, ומספרן נותר כמעט יציב בשנים 2010 ו-2011 עם 22 מקרים בכל אחת מהן. בשנים שלאחר מכן, ניכרה מגמת ירידה. בשנת 2013 נרשמו 12 תקריות בלבד - המספר הנמוך ביותר בעשור. אולם, החל מ-2014 נראתה עלייה מחודשת: 18 תקריות באותה שנה, 24 בשנת 2015, בשנת 2017 המספר חזר לרמה נמוכה יחסית, אך בשנים 2018-2019 חלה שוב עלייה ל-23 ו-25 תקריות בהתאמה. למרות זאת, המגמה הכללית בין 2009 ל-2019 נשארה בירידה.
השנה האחרונה לניתוח בדו"ח, שנת 2019, הציגה את המספר הגבוה ביותר בעשור - 25 תקריות של “אדם שנפל לים”. עם זאת, נתון מעודד במיוחד הוא שמספר הניצולים הגיע ב-2019 לשיא חסר תקדים: כ-36% מהנופלים באותה שנה חולצו בחיים.
לצד זאת, המידע מלמד כי למרות התרחבות צי אוניות הקרוז ועלייה מתמדת במספר הנוסעים, שיעור התקריות ביחס לגודל הצי דווקא ירד. כלומר, ככל שהענף גדל והאוניות נעשו מתקדמות ובטוחות יותר, הסיכון הכולל לנפילה לים קטן. שליש מכל תקריות “אדם שנפל לים” בעשור כולו היו של אנשי צוות ולא נוסעים, כאשר מספר ההרוגים בקרבם נותר קבוע יחסית - בממוצע כ-4.5 לשנה, מתוך עשרות אלפי אנשי צוות הפועלים בצי בכל זמן נתון.
בסיכומו של דבר, הנתונים משקפים מגמה מעודדת הודות לשיעור הנמוך של התקריות ולסיכוי ההצלה הולכים ומשתפרים, בין היתר, בזכות טכנולוגיות חדשות ופרוטוקולי בטיחות מחמירים.
אז מה גורם לאנשים ליפול לים? הממצאים מצביעים על כך שמרבית המקרים קרו בעקבות פעולה מכוונת או טעות פזיזה, כמו למשל עמידה מסוכנת על מעקה של מרפסת בחדרים של ילדה שנפלה ביולי השנה למי האוקיינוס האטלנטי ממעקה מרפסת בקרוז של חברת דיסני קרוז ליין וניצלה לאחר שאביה זינק למים והחזיק בה במשך כעשרים דקות עד שכוחות ההצלה הגיעו.
כיצד אוניות מגיבות למצב של “אדם שנפל לים”? הכירו את קוד אוסקר
ברגע שמזהים או מתקבל דיווח על שנפל לים, מופעל נוהל חירום ימי המכונה “Code Oscar” – אות בינלאומי המציין מצב של אדם במים. ההכרזה נמסרת במערכת הכריזה הפנימית, ומאותו רגע כל הצוות עובר לפעולה מתואמת ומהירה להצלה.
בשלב ראשון האונייה מאטה ועוצרת כדי למנוע התרחקות מהמקום, ומתחיל איתור מיידי. צוות האונייה משליך למים אמצעי ציפה כמו גלגל הצלה כדי לסמן את האזור שבו נפל האדם ולספק לו תמיכה זמנית. במקביל, מאתרים את נקודת הנפילה המדויקת באמצעות מצלמות, חיישנים, ודיווחים של עדי ראייה.
אוניות קרוז מודרניות רבות מצוידות במערכות גילוי אוטומטיות של נפילה לים - מערכות מבוססות מצלמות אינפרא אדום וחיישני תנועה שמזהות מתי אדם חוצה את קו המעקה ונופל. המערכת שולחת אזעקה מיידית לגשר הפיקוד, יחד עם תיעוד וידאו של האירוע כדי לקבוע את המיקום המדויק.
בשלב הבא יוצאות סירות הצלה וכוחות סיוע בחיפושים אחרי האדם. במקביל, נשלחת קריאה לרשויות הימיות המקומיות הקרובות דוגמת משמר החופים, חיל הים או אוניות קרובות שיכולות להצטרף לחיפוש.
בשורה התחתונה, למרות כל אמצעי הזהירות והטכנולוגיה, על הנוסעים לקחת אחריות על בטיחותם ולהימנע מהתנהגות מסוכנת כמו טיפוס מעל מעקות או ריצה על סיפונים רטובים. ואולי, גם לשקול להתארח בחדר פנימי ללא מרפסת במידה ומגיעים עם ילדים קטנים וקיים חשש.