בין סערה לים שקט: בכירי ענף הקרוזים מסכמים שנה דרמטית
הפסקת האש עם איראן ופתיחת השמיים לטיסות יוצאות ונכנסות - סימנו לא רק רגיעה ביטחונית, אלא גם חזרה מיידית של הישראלים לאוניות התענוגות. מה זה חזרה? כמעט התנפלות. בכירי ענף השייט בישראל מסכמים שנה דרמטית ושוברת גלים

בכירי ענף השייט בישראל מסכמים את השנה הסוערת והמטלטלת כפי שהם חוו אותה:
"האמון של הקהל הישראלי בלט יותר מתמיד"
אודי שנבל, מנכ"ל סנורמה נציגת רויאל קריביאן בישראל
סיכום 2025: "למרות השנה המאתגרת עבור השוק הישראלי, אנחנו מסכמים את 2025 עם תוצאות יוצאות דופן. ישראל ממשיכה להוביל את פעילות רויאל קריביאן באזור EMEA, ומביאה לידי ביטוי את כוחו של השוק המקומי גם בתקופות של חוסר ודאות. דווקא בשנה כזו, האמון של הקהל הישראלי במותג רויאל קריביאן - בלט יותר מתמיד. הביקושים להפלגות בשיאם, וכבר בשלב זה נרשמו מעל 50% מההזמנות לשנת 2026".
צפי ל-2026: גולת הכותרת של השנה הקרובה תהיה הגעתה של אוניית-העל החדשה Legend of the Seas לים התיכון באוגוסט 2026, שתציע חוויית נופש מהפכנית לקהל הישראלי. במקביל, ההיערכות למונדיאל 2026 בארה"ב כבר מורגשת, עם עלייה ניכרת בהתעניינות ביעדי הקאריביים. החברה מציעה מגוון מחירים מיוחדים להפלגות לפני או אחרי המשחקים, בהתאם לביקושים הגוברים מצד הקהל הישראלי. כמו כן, במהלך 2026 סנורמה צפויה להשיק קטגוריית מחירים חדשה ואטרקטיבית לקהל הישראלי. תוצע במגוון תאריכים מרכזיים ללקוחות קצה ולסוכני נסיעות. אנחנו נכנסים ל-2026 עם בסיס חזק, הסתכלות קדימה ותכניות שאפתניות להמשך הצמיחה".
"הביקוש הגלובלי לקרוזים גבר, גם בישראל"
איל אטיאס, מנכ"ל MSC Cruises ישראל
סיכום 2025: "סימנה שיא נוסף בקרוזים, שהתייצב לחלוטין וחזר לצמיחה מואצת. הביקוש הגלובלי גבר, גם בקרב הקהל הישראלי. חברות השייט המשיכו להשיק אוניות חדשות ולשפר את חוויית ההפלגה. MSC Cruises, אחת מחברות הקרוזים הגדולות בעולם ובעלת נוכחות חזקה בישראל, בלטה עם מגוון מסלולים באגן הים התיכון, הקאריביים והפיורדים. החברה הציגה צי מודרני, חוויות למשפחות ולזוגות, ואיזון מוצלח בין איכות למחיר, מה שהפך אותה לאחת הבחירות הפופולריות ביותר בקרב הנוסע הישראלי. במקביל, Explora Journeys - מותג היוקרה MSC - התבלט כהבטחה גדולה. הציג רמת שירות חדשה ובלתי מתפשרת, עם אוניות יוקרתיות, עיצוב אירופאי קלאסי, קולינריה עילית ויחס צוות-נוסעים מהגבוהים בענף. Explora הפך במהירות לשם נרדף לאיכות ודיוק עבור קהל יעד המחפש הפלגות שקטות, אלגנטיות ומעמיקות".
צפי ל-2026: "צפויה להמשיך את מגמת ההתרחבות עם השקת אוניות חדשות והעמקת הנוכחות ביעדים מובילים. באזורים כמו הפיורדים והים התיכון - ההיצע יישאר יציב יחסית, ואילו בקאריביים צפויה עליית מחירים. ההיצע הגדל יאפשר התאמה מדויקת יותר לקהלים שונים, מבחינת חוויה ומחיר. קיים צפי לעלייה בביקוש להפלגות קצרות.
תחום האולטרה-יוקרה, צפוי להמשיך לגדול אף הוא עם ביקושים מצד קהל איכותי, במיוחד ליעדים נבחרים באוניות קטנות-בינוניות. Explora Journeys תמשיך להוביל מגמה זו עם הרחבת צי האניות שלה, לצד MSC שתמשיך להציע חוויות מגוונות גם בקרב קהלים צעירים, משפחות וקרוזים קצרים. ישראל נותרת שוק משמעותי בענף, כאשר נמל חיפה מהווה פוטנציאל לעגינות עתידיות, והקהל הישראלי ממשיך להפגין נאמנות גבוהה".
"הישראלים הבינו שהחיים קצרים"
פזית בר עוז, מנהלת חטיבת הקרוזים A-Cruise קבוצת אמסלם
סיכום 2025: "שנה יוצאת דופן בתחום הקרוזים. עלייה חדה בביקושים ובהזמנות השנה, הוכיחה שהישראלים לא מוותרים על חופשות, ואפילו מעדיפים אותן יוקרתיות ונועזות יותר מתמיד. הקרוזים לאירופה, לפיורדים הנורווגיים, לים האדריאטי ולקאריביים - בלטו במיוחד. גם קרוזים מאורגנים למשפחות שכללו פארקי מים ואטרקציות באיטליה - כבשו את הבמה. למרות המלחמות, ואולי דווקא בגללן, יותר ויותר ישראלים הבינו שהחיים קצרים ומחר אפשר למצוא את עצמנו שוב בארץ לתקופה לא ברורה. אז כשהיה אפשר, הם נסעו, חגגו ונתנו לעצמם את החופש לשחרר מעצורים ולחיות באמת".
צפי ל-2026: "2026 תיכף כבר כאן, והישראלים לא מחכים לרגע האחרון. 2026 מסתמנת כשנת שיא חדש בביקוש לקרוזים, ואנחנו מרגישים את זה כבר עכשיו. ההזמנות לשנה הבאה בעיצומן. חלק מהלקוחות כבר סוגרים קרוזים ל-2027. המודעות גדלה: מי שמזמין מוקדם - מרוויח. החדרים הכי שווים, המחירים הכי משתלמים והקרוזים המאורגנים נחטפים מראש. משפחות, קבוצות חברים וזוגות שכבר חוו את ההמתנה הלא נעימה, יודעים - הפעם לא דוחים".
"שנה של אי ודאות עם עליות בביקושים"
רונית איפרגן אלמליח, מנהלת מחלקת שייט מד קרוזס
סיכום 2025: "הירי המתמשך מתימן, הדיבורים על תקיפה קרבה באיראן, המלחמה עצמה מול איראן, חברות התעופה הזרות שביטלו הגעה וחזרתן האיטית לאחר מכן - כל אלו גרמו לתנודות חדות במכירות. זו הייתה עוד שנה של אי ודאות שאופיינה בירידות חדות במכירות. מצד שני, היו גם עליות חדות בביקוש בשל השקיקה של הישראלים לצאת לחופשה.
גם השנה, אירופה הייתה יעד מוביל ומרכזי לקרוזים. המסלולים של חברת פרינסס קרוזס באיים הבריטיים ובאיסלנד, היו מבוקשים מאוד. האונייה החדשה 'סאן פרינסס', שהפליגה כל השנה, כיכבה במכירות. נמכרו יפה גם הפלגות באוניות 'קוסטה טוסקנה' ו'קוסטה סמרלדה', שהציעו חופשה משתלמת בים התיכון מברצלונה ומרומא, וגם הפלגות באונייה 'קוסטה פסינוזה' שיצאו והסתיימו באתונה לאורך חופי הים האדריאטי. בגלל המלחמה עם איראן, בוטלו מאות חדרים, וכל הנוסעים בכל חברות השייט קיבלו זיכוי למימוש עתידי. אפשר לומר שמעל ל-50% כבר מימשו את הקרדיט להפלגות עוד בשנה זו".
צפי ל-2026: "אנחנו עדים כבר עכשיו לגידול במכירות להפלגות היוצאות ב-2026 ליעדים מגוונים כמו יפן, אלסקה, אוסטרליה והקאריביים. בתקווה ש-2026 תהיה רגועה יותר מבחינה ביטחונית, אנחנו מאמינים שהמכירות יהיו מוצלחות ביותר. יש צפי לגידול להפלגות לקאריביים בחברת קרניבל, שהשיקה בקיץ 2025 את האי הפרטי שלה 'סלבריישן קי' בבאהמה. יש צפי לגידול גם להפלגות של פרינסס קרוזס ליעדים כמו אלסקה. גם בחברת קוסטה קרוזס אנחנו צופים גידול במכירות הודות למחירים האטרקטיביים, ילדים שמפליגים בחינם בחדר הורים (במרבית הפלגות החברה), המסלולים היפים והמרובים בים התיכון וכמעט ללא ימי ים".
"שנה של תפנית היסטורית"
שירי גורדון, מנכ"לית קבוצת גורדון תיירות
סיכום 2025: "סימנה תפנית היסטורית עבור חברת גורדון, עם הקמת משרד בארה״ב והפיכת החברה לשחקנית בינלאומית שמביאה את חוויית שייט הנהרות גם לקהל האמריקאי. בישראל המשכנו לדייק ולשדרג את התוכניות שלנו עם יותר תכניות סביב השייט, יותר סיורים מותאמים אישית ויותר תוכן איכותי על הסיפון ומחוצה לו. בזמן המלחמה מול איראן, גילינו עד כמה אנחנו יצירתיים: פתחנו את הספינות שלנו, שלצערנו עמדו ריקות כשהשמיים נסגרו, לאירוח ישראלים מעבר לים, וחשפנו רבים לראשונה לעולם שייט הנהרות, ועל הדרך גם עזרנו למי שחיפש מקום לינה נעים ובטוח".
צפי ל-2026: "צפויה להיות שנת מפנה אמיתית. לצד המשך ההתרחבות הבינלאומית, נשיק לראשונה קונספט משפחות על ספינת נהר חדשה עם חדרי משפחה ותוכן בין-דורי שיגרום לסבים ששטים קבוע עם גורדון - להזמין חופשה עם הנכדים. נציע יעדים חדשים, מסלולים מסקרנים ובעיקר, עוד ועוד ספינות 'שלנו' שפיתחנו בהשקעה אדירה, כדי להעניק חוויה אישית, מעשירה וייחודית רק לגורדון. והבשורה הגדולה: השנה הפכנו לשותפים משקיעים בחברה אמריקאית שבונה ספינות יוקרה חדשניות לשוק האינסנטיב עם טכנולוגיה מתקדמת, חללי כינוס ועיצוב מודרני ל-60 סוויטות יוקרתיות. הספינות מתאימות גם לאירועים פרטיים, חתונות, ימי הולדת ולכל מי שמחפש לחגוג באווירה יוקרתית ואינטימית על המים. אנחנו מתחדשים, צומחים וממשיכים להוביל את עולם חופשות השייט בישראל ומחוצה לה".
"למרות המלחמה, גידול לעומת אשתקד"
סימן עובדיה, מנכ"ל "קרוז תור" ו"בשביל הזהב"
סיכום 2025: "על אף המציאות הכואבת והמתמשכת בישראל מאז פרוץ המלחמה, חווינו השנה גידול בהזמנות לעומת שנה שעברה, וממשיכים במגמת הצמיחה. הישראלים לא ויתרו על החופשות שלהם. חלקם רצו 'לברוח' מהמציאות, והקרוזים ושיוטי הנהרות סיפקו להם את זה. קהל הלקוחות שלנו אוהב מאוד את הפלגות השייט והנופש שכוללות הכל. בנוסף, השנה, על רקע המצב הביטחוני, כל הטיולים שלנו ב'קרוז תור' ו'בשביל הזהב', יצאו רק עם חברות תעופה ישראליות. ההחלטה הזו אמנם ייקרה את עלויות הטיסה שלנו בכ-15%-20%, אך היא הוכיחה את עצמה על רקע ביטולי הטיסות הרבים של חברות התעופה הזרות".
צפי ל-2026: "אנו חיים במציאות שקשה לצפות כיצד תתפתח, אבל נכון לעכשיו אנו צופים גידול נוסף בביקוש לשייט נהרות ולקרוזים, ונערכים בהתאם. כנציגים בלעדיים של ספינות 'אמדאוס' שבבעלות חברת 'לופטנר קרוזס' האוסטרית, נרחיב בשנה הבאה את הפעילות מולה. בנוסף, נמשיך ונפתח גם את היצע הטיולים לקהלים ספציפיים, למשל שייט נהרות לקהל שומר כשרות. אנחנו עובדים במרץ כדי להוסיף יעדים מפתיעים נוספים".