אא

עידן חדש בים: אוניות הקרוז הופכות לירוקות ומבטיחות חוויה נקייה ושקטה יותר לנוסעים

דו"ח שנתי של איגוד הקרוזים CLIA חושף עלייה בשימוש בדלקים חלופיים, מערכות טיפול מתקדמות ובנייה של עשרות אניות חדשות עם טכנולוגיות ירוקות עד שנת 2036. צועדים לעתיד ירוק יותר?

צילום: שאטרסטוק צילום: שאטרסטוק

איגוד הקרוזים הבינלאומי CLIA פרסם את דו"ח הטכנולוגיות והפרקטיקות הסביבתיות השנתי שלו. הדו"ח מתפרסם מדי שנה מאז שנת 2018, ומציג טכנולוגיות סביבתיות שנמצאות בשימוש ע"י חברות קרוז המאוגדות ב-CLIA ומהוות מעל 90% מענף הקרוזים.

הדו"ח השנה מציג התקדמות עקבית ומדידה מצד חברות הקרוז החברות ב-CLIA, במימוש סדר יום סביבתי שאפתני, החל מניסויים בפיילוטים של דלקים ביולוגיים, דרך השקעה במנועים רב-דלקיים, שימוש גובר בדלקים מופחתי פליטות, ועד למקסום צעדים לייעול אנרגטי. 

“חברות הקרוזים הן חלוצות וחדשניות בתחום טכנולוגיות ימאיות, דוגמאות לכך הן מערכות מתקדמות לטיהור מי שפכים, חיבור לחשמל מהחוף, מערכות שימון אוויר, ודור חדש של מנועים דו-דלקיים שממנו נהנים גם ענפים ימאיים אחרים”, אמר באד דאר, נשיא ומנכ"ל CLIA.

דאר הוסיף ואמר כי “חברות הקרוז משקיעות עשרות מיליארדי דולרים בבניית צי העתיד, כולל יותר מ-80 ספינות חדשות בהזמנה ברחבי העולם עם טכנולוגיות אלו ואחרות. ההזמנות האלו מייצגות צעדים ממשיים לשיפור משמעותי ביכולות התפעוליות וביעילות של צי הקרוזים העולמי שלנו".

נקודות עיקריות העולות מהדו"ח:

נכון לאוגוסט 2025, 45 חברות קרוז, המייצגות 90% מהקיבולת העולמית להפלגות אוקיינוס, חברות ב-CLIA. יחד, חברות אלה מפעילות 310 ספינות עם 637,847 מיטות תחתונות, לעומת 303 ספינות ו-645,034 מיטות בשנה שעברה.

ניתוח צי הספינות הנוכחי מראה כי רוב הספינות (73%) הן קטנות עד בינוניות (פחות מ־3,000 מיטות). 

חתירה לאפס פליטות ויעילות תפעולית:

ספינות רב-דלקיות: מספר הספינות עם מנועים דו-דלקיים עלה מ-1 בלבד בשנת 2018 ל-19 כיום. עד סוף 2025 צפויות לפעול 23 ספינות עם מנועים גמישים, כולל הראשונה עם יכולת תלת-דלקית. עד 2036 צפויות לצאת לים 32 ספינות דו-דלקיות נוספות, ביניהן 7 המסוגלות להשתמש במתנול ו-25 ב-LNG.

שימוש בדלקים חלופיים: חברות הקרוז ממשיכות להתרחק מדלק כבד (HFO) ולעבור לדלקים ביולוגיים, LNG ומתנול (ספינה אחת שסופקה ב-2024 צפויה לפעול על מתנול עד 2026).

חיבור לחשמל מהחוף - OPS: מאפשר לכבות מנועים בנמל ולהפחית פליטות עד 98%. ב-2018 רק 55 ספינות  (25% מהצי) היו מחוברות ל־OPS; כיום – 166 ספינות (58% מהצי). עד 2036 צפויות להיות 273 ספינות עם חיבור ל-OPS; כיום יש רק 41 נמלים עם תשתית OPS לספינות קרוז (פחות מ-3%), אך באירופה מורגש קצב התרחבות מואץ; 

טכנולוגיית SCR (הפחתת תחמוצות חנקן): מספר הספינות עם מערכת זו עלה מ-7 בלבד ב-2018 ל-81 כיום (28.5% מהצי). 

ייצור מים על הסיפון:

רוב חברות הקרוז מייצרות את רוב צריכת המים שלהן בעצמן באמצעות אידוי קיטור, אוסמוזה הפוכה ואווירור. כיום 279 ספינות (יותר מ-98% מהצי) עושות זאת, במקום לשאוב מים מהנמלים.

טיפול בשפכים: 

מערכות מתקדמות לטיפול בשפכים AWTS מותקנות ב-234 ספינות (82% מהצי), עלייה של 72% מאז 2018; מעל שליש מהספינות הללו עומדות בדרישות המחמירות של אזור הים הבלטי; עד 2036 צפויות 273 ספינות עם מערכות AWTS.

ניהול פסולת:

דור חדש של מערכות לניהול פסולת מופעל על ספינות: מערכות גזיפיקציה בשימוש ב-8 ספינות, הופכות פסולת לאנרגיה; מעכלים מיקרוביאליים לפסולת מזון מותקנים ב־128 ספינות (45% מהצי), לעומת כמעט אפס לפני 5 שנים.

הירשמו למבזקי פספורטקרוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: CLIAקרוזים

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: