מדו"ח הסביבה של התחבורה הימית באירופה לשנת 2025 שחיברו סוכנות האירופית לבטיחות ימית (European Maritime Safety Agency) וסוכנות הסביבה האירופית (European Environment Agency), עולה כי מגזר התחבורה הימית אחראי ל-14.2% מפליטות CO2 של התחבורה באיחוד האירופי, אחרי מגזר התחבורה בכביש וכמעט שווה למגזר התעופה. כמו כן, פליטות CO2 מתחבורה ימית באיחוד האירופי עולים מדי שנה, מאז 2015.
עוד עולה מהדו"ח כי פליטות מתאן (CH4) מתחבורה ימית לפחות הוכפלו בין 2018 ל-2023, ומהוות 26% מכלל פליטות המתאן של מגזר התחבורה ב-2022. עוד מצוין בדו"ח כי פליטות תחמוצות גופרית (SOx) באיחוד האירופי ירדו בכ-70% מאז 2014, בעיקר בעקבות הקמת אזורים לשליטה בפליטות SOx (SECAs) בצפון אירופה. "אזור SECA בים התיכון צפוי לשחזר הצלחה זו באותו אזור, ומדינות האוקיינוס האטלנטי הצפוני-מזרחי שוקלות הקמת ECA עד 2027. לעומת זאת, פליטות תחמוצות חנקן (NOx) מהמגזר הימי עלו משמעותית בין 2015 ל-2023, בממוצע 10% באיחוד האירופי, למרות שמדינות הצפון והים הבלטי הוגדרו כ-NOx ECAs מאז 2021 עקב חדירה נמוכה, שכן הדרישות חלות רק על אוניות חדשות".
באשר לזיהום מים מצוין בדו"ח כי התחבורה ימית תורמת לזיהום מים באמצעות פליטת חומרים מסוכנים, בעיקר שפכי נפט, וגם דרך פליטות תפעוליות כמו מים אפורים ופסולת ממערכות ניקוי גזי פליטה. יש לציין כי מערכות ECGS עם מחזור פתוח אחראיות ל-98% מהפליטות המותרות למים, והשאר מורכב ממים אפורים, שפכים, מים מהחלק התחתון של האונייה ומערכות ECGS עם מחזור סגור. בנוסף, פליטת מים אפורים עלתה ב-40% בין 2014 ל-2023, בעיקר בשל גידול בהפעלות אוניות קרוז.
"טכנולוגיית לוויין מתקדמת מאפשרת כיום גילוי שפכי נפט אפשריים קטנים יותר על פני הים מאי פעם", צוין. "מודלים חדשים כלל-אירופיים מאפשרים השוואות כמותיות של רעש תת-ימי מהספנות, ומראים רמות לחץ קוליות גבוהות בחלקים מסוימים של תעלת אנגליה, מצר גיברלטר, חלקים מהים האדריאטי, תעלת הדרדנלים וחלקים מהים הבלטי. תחזיות מציעות כי אמצעים טכניים ותפעוליים יכולים להפחית רעש עד 70% בין 2030 ל-2050".
פסולת ימית המיוחסת לדיג (11.2%) ולספנות (1.8%) בימים האזוריים סביב אירופה מוערכת כמתמעטת, והגיעה לחצי מהערכים שלפני עשור. בנוסף, יש כמות הולכת וגדלה של נתונים על מסירת פסולת מאוניות לנמלים באיחוד האירופי מדי שנה. עם זאת, עדיין קיימים אתגרים במאבק בזיהום פלסטיק. "ב-2022, בעוד 13.2% מהצי העולמי היה רשום תחת מדינת חברה באיחוד האירופי, רק 7% מהאוניות שהגיעו לסיום חייהן ושוחזרו נושאות דגל כזה בזמן ההשמד. הדבר מדגיש כיצד שינויי דגל פוגעים במאמצי האיחוד האירופי למיחזור אוניות בטוח וידידותי לסביבה", נאמר.
באשר למגוון הביולוגי, הדו"ח מצביע כי התחבורה הימית משפיעה על המגוון הביולוגי באמצעות פעילויות כמו הרחבת נמלים, חפירה ועיגון, שמשפיעות על 27% מקרקעית הים הקרובה לחוף באירופה וגורמות להפרעות פיזיות או אובדן בתי גידול. נרשמה גם עלייה ניכרת בסיכוני התנגשות של אוניות עם חיות ימיות באזורים מוגנים.
עוד מציינות שתי הסוכנויות בדו"ח כי מספר הולך וגדל של אוניות מצוידות במערכות דלק חלופיות, המעידה על מעבר לפתרונות אנרגיה ירוקים יותר. שימוש בסוללות עולה, וצפוי שהצי שישתמש בהן יוכפל בשנים הקרובות. בעוד שמספר האוניות המשתמשות במתנול עדיין נמוך, הוא גדל, כמו גם מספר האוניות המשתמשות בהנעת רוח ומימן.
לפחות 44 נמלים באיחוד האירופי כבר התקינו חיבורי כוח חוף-לאונייה (OPS), עם 352 רציפים בעלי מתקני אספקת חשמל לאוניות. עם זאת, רק מספר מוגבל של אוניות מצויד בציוד הנדרש להתחברות למתח גבוה.
זאת ועוד, "היעדר נתוני ניטור ודרישות דיווח סטנדרטיות במגזר הימי, לדוגמה עבור מזהמים כמו NOx, תרכובות אורגניות נדיפות, חלקיקי אבק ופחמן שחור, מונע הערכה מקיפה של השפעותיהם על הסביבה. דיגיטליזציה יחד עם טכנולוגיות ניטור מתקדמות מרחוק ובשטח, יכולה לסייע במילוי פערים אלה", נאמר בדו"ח.