יוצאים לדרך ירוקה: ספינת החשמל הראשונה בישראל תחל לשוט בכנרת
הספינה, הקרויה "כורזין", תושק עד סוף 2026 ותפרוץ את הדרך לתחבורה ימית נקייה ושקטה עם אפס פליטות והרבה תקווה לעתיד בר קיימא. היזמים: "החזון שלנו לעודד מעבר לספינות שמפחיתות זיהום ללא עשן, רעש ושמנים בכנרת"

המהפכה החשמלית במרחב הימי יוצאת לדרך: חברת "פרנסיס אקו סיילינג" תשיק את "כורזין" - ספינת החשמל המסחרית הראשונה מסוגה בישראל – בכנרת, לאחר שקיבלה רישיון שייט ממשרד התחבורה.
בחברה מדווחים כי עד סוף שנת 2026, צי הספינות החשמליות שלה יכלול 4 ספינות בגדלים שונים, כחלק ממהלך שנועד לסייע בהפחתת טביעת הרגל הפחמנית ובצמצום זיהום האוויר בכנרת עם השקתה הקרובה של הספינה.
כורזין קרויה על שם היישוב העתיק שנמצא בחופה הצפוני של הכנרת. הספינה תשוט בכנרת מנקודת היציאה בבית יגאל אלון שבקיבוץ גינוסר, ותספק חוויה תיירותית לקבוצות, בדגש לקבוצות צליינים המגיעים לכנרת – אך לא רק.
אורכה של הספינה מגיע ל-21 מטר ורוחבה נפרש על פני 5 מטרים. לספינה שני מנועי חשמל, בעלי הספק של 100 כוחות סוס כל אחד. הספינה מגיעה למהירות מרבית של 12 קשר, ומשך השייט בים במהירות שיוט של 7 קשרים הוא כ-18 שעות. מספר הנוסעים המקסימלי בתקופת ההרצה יעמוד על 55, וצפוי בעתיד לגדול עד ל-100 נוסעים.
מאחורי כורזין עומדת חברת פרנסיס אקו סיילינג, שנוסדה בשנת 2023 מתוך רצון להרחיב את צי הספינות הקיים של חברת האם, פרנסיס סיילינג המספקת מגוון פעילויות שייט זה 3 עשורים לתיירות הנכנסת, המתבססת ברובה על צליינים, משפחות וקבוצות תיירים שונות. צי הספינות של החברה התבסס עד כה על ספינות המונעות באמצעות מנועי דיזל. עם הקמת חברת הבת, הושם דגש על סירות אקולוגיות חשמליות מתקדמות – להפחתת טביעת הרגל הפחמנית של צי הספינות שלה בכנרת.
משה פרנסיס, ממייסדי ומבעלי חברת פרנסיס אקו סיילינג: "התחבורה הימית בארץ נותרה מאחור בכל הנוגע למעבר לפתרונות בני קיימא, ואנו פועלים לשנות את המשוואה הזו עם בשורה של ממש בתחום הקיימות – שתהפוך את השייט בכנרת לחוויה השומרת על הטבע, מתקדמת ומעוררת השראה. החזון שלנו הוא לעודד מעבר לספינות שמפחיתות זיהום מקומי, ללא עשן, רעש או שמנים במים. עוד נכונה לנו כברת דרך, אך זוהי בהחלט התחלה מבטיחה, והרישיון שקיבלנו ממשרד התחבורה הוא הבעת אמון משמעותית במהלך".
ניר להב, מנכ"ל פרנסיס אקו סיילינג: "כורזין משלבת טכנולוגיית הנעה מתקדמת עם אפס פליטות מזהמות – מבלי להתפשר על ביצועים – כך שגם חוויית הלקוח על הסיפון תתעצם ותשודרג עם חוויית שייט שקטה, גם בתנועה וגם ללא פליטת אדים, בניגוד למנועי דיזל. אנו גאים לסמן כיוון חדש לתעשייה כולה – לעתיד ימי נקי, שקט ובר קיימא. אם בעבר מה שעמד לנגד עינינו הייתה ההרפתקה, כיום האיזון בין הרפתקה לשמירה על הסביבה הוא נר לרגלינו. בשנה הקרובה אנו צפויים להרחיב את הצי שלנו עם שלוש ספינות חשמליות נוספות, שיאפשרו לנו להוביל את התחום ולספק למבקרים רבים חוויית שייט עוצמתית שתיחקק בזיכרונם. לצד כל אלה, אנו משקיעים רבות בהון האנושי ובהדרכת הצוותים בחברה על מנת לייצר חווית תייר שאין שניה לה באמצעים שונים ומגוונים".