אא

70 שנה אחרי: בנמל חיפה בוחנים חלופות למבנה "דגון" האייקוני בעיר

הנהלת נמל חיפה קיימה תחרות שבמסגרתה הציגו 5 משרדי אדריכלים תוכניות לתכנון והקמה של מבנה ממגורה חדש שמתוכנן לקום בחלקו המזרחי של הנמל: "חייבים להתכונן ליום שבו בניין דגון יהפוך מממגורת גרעינים לחלק מרכזי בחזית הים התוססת"

הדמיית הממגורה העתידית בנמל חיפה. צילום: חיוטין אדריכלים בשיתוף ז'אק דהאן אדריכל, יפעת פינקלמן אדריכלית הדמיית הממגורה העתידית בנמל חיפה. צילום: חיוטין אדריכלים בשיתוף ז'אק דהאן אדריכל, יפעת פינקלמן אדריכלית

הנהלת נמל חיפה קיימה תחרות שמסגרתה התבקשו 5 משרדי אדריכלים מובילים להציג תכנון למבנה ממגורה חדשני וייחודי שעתיד יהיה להחליף את מבנה דגון - הממגורה החיפאית האייקונית. 

בשנת 1955 נחנך המבנה המיתולוגי של ממגורות דגון בחיפה שתכנן האדריכל יוסף קלרווין (שתכנן את משכן הכנסת, הר הרצל). המבנה מתנשא לגובה 65 מ' ומכיל כ-200 תאי אחסון. דגון משמש כמסוף הגרעינים הראשי של מדינת ישראל ואסם התבואה הגדול ביותר במדינה. 3 מיליון טון גרעיני דגנים, כ-75% מכלל יבוא הגרעינים השנתי של מדינת ישראל, מגיע באוניות ענק (בעיקר מארה"ב) לנמל חיפה, עובר לממגורות דגון דרך מסועים ייעודיים, ומופץ משם במשאיות ורכבות לכל רחבי הארץ.

על פי תמ"א 13/3/א' לחזית הים, שטח הממגורות מיועד לשימור קל (ללא הריסת המבנה וללא שינויים חיצוניים משמעותיים) ואמור להתפנות משימושיו הנוכחיים ולהפוך לחלק מחזית הים העירונית של חיפה, כמרחב מסחרי-תיירותי-תרבותי.

המבנה האייקוני של דגון שנמצא ממש בלב פרויקט "חזית הים" אמור להפוך בעתיד למבנה שכלל הציבור יוכל ליהנות ממנו. מדובר במהלך היסטורי ובעל משמעות נרחבת למרקם העירוני בעיר התחתית בפרט ובחיפה בכלל.

הממגורה שעתידה להחליף את דגון, מהווה פרויקט חשוב ביותר למדינת ישראל, בכדי לאפשר את המשך קליטת התבואה והיא צפויה להיות ממוקמת בתוך שטח נמל חיפה, ברציף המטענים המזרחי. המיקום החדש שנבחן נושק לקו המים ומרוחק מהעיר ומחזית הים. המיקום ברציף המזרחי ששימש במשך שנים רבות אוניות מכולה גדולות, יאפשר קליטת אוניות תבואה ענקיות, הן מבחינת אורך אוניה, קיבולת אוניה, ושוקע האונייה.

משרד האדריכלי שיזכה יוביל את תכנון הממגורה, עם דגש על נראות וחזיתות וילווה את הצוות הטכני העוסק בתכנון התפעולי והפיזי של הממגורות. האדריכל הנבחר יהיה אמון על כלל היבטי התכנון לרבות פרוגראמות מעטפת, חללים נלווים ועיצוב פנים של חללי שירות ועבודה.

משרדי האדריכלים שהציגו בתחרות: אסף לרמן אדריכלים, Hq אדריכלים, חיוטין אדריכלים, קימל אשכולות, So architecture. ההחלטה אודות בחירת המשרד הנבחר תתפרסם באמצע חודש מרץ.

את התחרות ניהלה חברת רן וולף, לצד גורמים ניהוליים בכירים מנמל חיפה. שפטו בתחרות פרופ' אורח מתניה ז"ק ראש התכנית לאדריכלות נוף בטכניון וכן שרון ברקת, סגנית מתכנן המחוז, מנהל התכנון.

דוד כהן, מנכ״ל בפועל חברת נמל חיפה: ״נמל חיפה, והעיר חיפה, חייבים להתכונן ליום שבו בניין דגון יהפוך מממגורת גרעינים לחלק מרכזי בחזית הים התוססת  כשאז נדרש לממגורה חלופית. ריכזנו את מיטב המומחים בתחום, בכדי לקיים חשיבה ולבחור את הפתרון שלדעת המומחים יהיה החדשני והטוב ביותר לעיר חיפה ולמשק הישראלי״.

רועי קניאס, מנכ"ל כידוד הנדסה מקבוצת Aman: "התחרות היא צעד משמעותי בגיבוש החזון של הממגורה החדשה בנמל חיפה. כידוד, כחברה המנהלת של הפרויקט, תוביל את תהליך התכנון וההקמה תוך שיתוף פעולה הדוק עם האדריכל הנבחר ועם מנהלת נמל חיפה. אנו מחויבים ליצירת ממגורה מתקדמת, יעילה ומודרנית שתשתלב היטב בנוף הנמל, תוך מענה לצרכים התפעוליים וההנדסיים ברמה הגבוהה ביותר".

הירשמו למבזקי פספורטקרוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: נמל חיפה

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: