אא

"הישראלים מרגישים יותר בטוחים באנייה". בענף השייט מסכמים את שנה מטלטלת

הישראלים ישרו קו בשנה החולפת עם המגמה העולמית של עלייה במספר היוצאים לקרוז, עד לאותו תאריך ארור של ה-7 באוקטובר שטרף את הקלפים. "מה שטרם לחזרת הביקושים לקרוזים בהמשך הוא תחושת הביטחון. ישראלים מרגישים יותר בטוחים באנייה". סיכום השנה שהייתה

צילום: Shutterstock צילום: Shutterstock

המספרים מדברים בעד עצמם: גם בשנה החולפת, תיירות השייט הבינלאומית צברה תאוצה. עוד ועוד אניות חדשות – בוטיק לצד מגה אניות - הושקו אל לב ים ומספר הנוסעים שעל סיפונן עלה בהתאמה. וגם אנחנו, קבוצת פספורט, הרמנו השנה עוגן עם אתר קרוזים חדש - PassportCruise.co.il המרכז במקום אחד את כל מה שקורה וחשוב בתעשיית הקרוזים הגלובלית והמקומית.

על פי איגוד הקרוזים הבינלאומי, CLIA - Cruise Lines International association, גם השנה מספר הנופשים בקרוזים המשיך לתפוס גלים גבוהים, וצפוי להמשיך כך גם בעתיד. עד כמה גבוהים? 40 מיליון נוסעים עד שנת 2027, ולא בכדי. מסקר שפרסם האיגוד עולה כי 12% מהנופשים בקרוזים בוחרים להפליג פעמיים בשנה ו-10% מפליגים אפילו 3 עד 5 בשנה. כמו כן, 82% מאלה שכבר הפליגו שוקלים להפליג שוב ו-71% מכלל התיירים בעולם שוקלים לצאת לקרוז הראשון שלהם. זאת ועוד, לא רק קהל מבוגר מוצא עניין בקרוזים, גם בני דור המילניום. על פי האיגוד, גילם הממוצע של 36% מהמפליגים בשנה החולפת עמד על מתחת לגיל 40.

הקרוזיונרים הישראלים לא שונים בהרבה. גם בשנה היוצאת הם המשיכו ליישר קו עם המגמות העולמיות הללו, עד לאותו תאריך ארור של ה-7 באוקטובר שטרף את הקלפים. חברות קרוזים, בדומה לחברות תעופה זרות רבות, ביטלו הגעתן לישראל עקב המצב הביטחוני, ורק בהמשך השנה, אחרי ההלם הראשוני, ישראלים החלו לחזור אט אט ולצאת למה שקיבל את הכינוי "חופשת התאווררות", גם בלב ים. אומנם לא מנמל חיפה (פרט ל'מנו ספנות' הישראלית שהמשיכה להוציא קרוזים), אך ממגוון נמלים פופולאריים באירופה ובארה"ב.

בכירי ענף השייט בישראל מסכמים את השנה הסוערת והמטלטלת כפי שהם חוו אותה:

איל אטיאס, מנכ"ל Msc Cruises ישראל: "נקווה ש-2025 תהיה שנה 'משעממת' ביטחונית"

"בשנה החולפת הוכתבה תנועת הנוסעים הישראלים לחו"ל על ידי הירידה בתנועה האווירית לישראל וגם ממפת היעדים שנחשבו פחות בטוחים עבורנו. בנוסף, אפשרויות תיירות הפנים התכווצו והתיירות הנכנסת כמעט נכחדה. סגמנט הפלגות הנופש לישראלים - הקרוזים - נחשב לבטוח ביחס לחופשות יבשתיות לסוגיהן, ומכאן שכמות הנוסעים בסגמנט זה ירדה אך באחוזים נמוכים בהשוואה לירידה הכוללת בתיירות היוצאת בכללה. ב-Msc Cruises השינוי במספרי הנוסעים שיצאו מחו"ל לעומת אשתקד היה נמוך יחסית, אך נאלצנו להתמודד לא פעם עם אתגרים כגון ביטול ההפלגות המוצלחות מאוד שלנו מחיפה וביטולי טיסות שהשפיעו על לקוחותינו. גם אניות תיירים לא פקדו את הנמלים בארץ,  וחבל. השנה השקנו את מותג היוקרה אקספלורה מקבוצת MSC שנראה שנהנה מהיענות חיובית מהשוק הישראלי למרות המצב. מקווה ש-2025 תהיה שנה 'משעממת' ביטחונית כך שאזרחי המדינה יחזרו לצאת לחו"ל שוב בהמוניהם לעולם בטוח יותר עבורם".

אודי שנבל, מנכ"ל סנורמה, נציגת רויאל קריביאן בישראל: "שנה מאתגרת שמסתיימת בטוב"

"בעקבות ה-7 באוקטובר, רויאל קריביאן ביטלה הפלגה מחיפה לצער כולם. הביטול של חיפה הפך את השנה שהייתה למאוד מאתגרת ומורכבת. מאותו רגע, 'סנורמה' חזרה למתכונת של עבודה מול אניות שיוצאות מנמלים אחרים בעולם ולא מישראל. בהתחלה, חודשים אוקטובר-נובמבר היו חלשים אבל לאט לאט אנשים התחילו לקבל ביטחון ולבצע הזמנות לקראת הקיץ. היקף ההזמנות הלך וגדל ובחצי השנה האחרונה, אנחנו לא רחוקים מהמספרים שהיו לנו בשנת 2019, טרום קורונה. הקריביים כיעד, רשם השנה גידול סופר משמעותי לעומת שנים עברו, בעיקר בגלל ההשקה של האניות החדשות (אייקון ו-אוטופיה) ובגלל שלא צריך יותר ויזה לארה"ב. גם הים התיכון המשיך להיות יעד חזק ופופולארי. באשר לשנה הבאה, כבר היום כ-80% מההזמנות שלנו הן לקרוזים בשנת 2025. מרבית ההזמנות הן לאנייה שתגיע בפסח לברצלונה לשתי הפלגות של 4 ו-5 לילות, אחרי שיפוץ של מעל 100 מיליון דולר. אנחנו מצפים שההזמנות לקרוזים בקריביים, גם ממיאמי וגם מאורלנדו, ימשיכו לגדול בצורה משמעותית. הישראלים גילו השנה יותר את הקריביים בזכות ההיצע של האניות והאניות החדשות. לסיכום בהחלט אפשר לומר שצלחנו את המשבר בצורה מאוד טובה. לשמחתנו, אנחנו מגלים כמה המותג רויאל קריביאן חזק בארץ והישראלים מצביעים ברגליים ומזמינים".

גיא רווה, מנכ"ל חברת מסעות: "קרוז מאורגן הוא מעין טיול קפסולה שמרגיש בטוח"

"אירועי השביעי באוקטובר הובילו לביטולים של הרבה מאוד הזמנות ולשיתוק הענף למספר חודשים. בניגוד לקורונה ששם זה נגע בכולם, בסיטואציה זו העולם נהג כהרגלו וטיולים שהיו צריכים לצאת במידי כבר שולמו לספקים, כך שנאלצנו למצוא פתרונות יצירתיים שאף אחד מלקוחותינו לא יידרש לדמי ביטול מלאים וייפגע כלכלית. כנגד כל הסיכויים הגענו להסכמים מיוחדים והענקנו לכל מי שביקש לבטל זיכוי עתידי מלא, שרבים מהם מימשו אותו כבר ב-2024. לראשונה מאוקטובר, זיהינו חלון הזדמנויות בסוף דצמבר והוצאנו קרוז מאורגן לאוסטרליה וניו זילנד. מאז, ככל שחלפו הימים יצאו יותר ויותר טיולים - הצמא של הנוסעים ניכר בשטח, כך שהמספרים לשנת 2024 עד סוף יולי היו זהים מבחינת מספרים לכל שנת 2023. בשנה האחרונה ראינו גידול של כ-25% בביקוש לקרוזים מאורגנים - נתון משמעותי המצביע על העדפותיו של הנוסע הישראלי. קרוז מאורגן מהווה למעשה מעין טיול קפסולה עם אותם אנשים. גם העובדה שאין צורך בלינה בערים מרכזיות באירופה, תורמת אף היא לתחושת הביטחון.  קרוזים מאורגנים הפכו לבחירה מועדפת על ישראלים רבים וצוברים תאוצה בקרב קהלי יעד נוספים. אם בעבר קרוז מאורגן התאפיין כאלטרנטיבה לקהל בוגר, כיום גיל הנוסעים צעיר משמעותית והפך גם בשנה האחרונה לאופציה מובילה בקרב משפחות. סטנדרט גבוה ברמת 5 כוכבים, נוחות במלון צמוד שאינו מצריך מעברים, אינספור פינוקים, קידס קלאב, פעילויות מגוונות לכל גיל ולכל צורך, מתקנים מושקעים וגולת הכותרת - אין צורך בתכנון מקדים של הטיול ולוגיסטיקה מאחר ויש מדריך צמוד ואוטובוס בסיורים למיטב האתרים בנוחות מקסימלית. כל אלו גרמו לקטגוריה הזו לככב גם בשנה החולפת ולשבות בקסמיה קהלים נוספים. בקיץ האחרון ראינו מגמה מעניינת של הזמנות מצד סבים וסבתות שיצאו עצמאית עם הנכדים לטיול שכזה. זו בהחלט אלטרנטיבה מאוד נוחה ובטיחותית עבורם. בשנה הבאה אני צופה שתהיה התחזקות וצמיחה נוספת של כ-20%. הביקוש לקרוזים בחורף יהיו בשיאם בכל הקשור למזרח הרחוק, דרום אמריקה ואוסטרליה, מאחר ובשנה שעברה הם בוטלו בשל המלחמה והמצב הביטחוני הכללי. אני צופה ביקושים אדירים ואנחנו נערכים לתגבר את ההיצע הקיים לטובת לקוחותינו".

פזית בר עוז, מנהלת חטיבת הקרוזים A-CRUISE בקבוצת אמסלם: "המצב גרם לאנשים להיות יותר ספונטניים"

"בשנה האחרונה חווינו צמיחה מאוד גדולה בביקוש לקרוזים. אין ספק שזהו תחום שנעשה יותר ויותר מבוקש בקרב הישראלים. הגיוון, העושר והיוקרה והתמורה המלאה ויותר למחיר, גרמו לישראלים להתאהב בים. המצב הביטחוני שאנו חווים בשנה האחרונה, גורם לאנשים להיות יותר ספונטניים ולנסות להזמין מעכשיו לעכשיו. ההתחייבות להפליג בעוד כשנה נראית רחוקה וחוסר הוודאות רותם את האנשים לכאן ועכשיו. בשנה שחלפה ראינו ביקוש מאד גבוה לאירופה ולקריביים כשאנשים התקשרו ביוני לברר על אוגוסט ועכשיו מבררים על סוכות. הרגע האחרון מאוד בולט לעומת שנים קודמות, שאנשים סוגרים סביב ינואר-פברואר לאוגוסט בידיעה שזה הזמן שהילדים בחופש ועם הנתון הזה לא ניתן לשחק. אותם אנשים שחיפשו קרוז מעכשיו לעכשיו, נתקלו בקשיים רבים לממש אותו ממגוון סיבות: המחירים היו מאד יקרים; ברוב המקרים לא נשארו כמעט חדרים ואם כן, רובם פנימיים; ולאלו שהמזל היה לצידם ומצאו את מבוקשם במחיר נוח, גילו שהטיסות מעכשיו לעכשיו היו כל כך יקרות כך שהמחיר הכללי יצא גבוה מאוד. עקב כך, אנחנו רואים תחילתה של מגמה חדשה לקראת 2025. ההבנה שקרוזים זהו מוצר שכל העולם רגיל להזמין שנה מראש ומי שרוצה ליהנות ממחיר טוב ומחדרים טובים וגם מטיסה במחיר זול, גורם לישראלים יותר ויותר להזמין כבר עכשיו ל-2025. אנחנו חווים יום ביומו יותר ויותר בקשות לסגירת קרוזים ל-2025".

אייל כהן, מנהל מחלקת השייט באופיר טורס: "ישראלים מרגישים יותר בטוחים באנייה"

"אירועי ה-7 באוקטובר הנוראיים, שינו הכל. חברות קרוזים זרות ביטלו הגעתן לנמל חיפה ותמונת המצב השתנתה. מאוחר יותר, ישראלים שתכננו לצאת לקרוז מנמל חיפה, שינו את התכנון לקרוזים היוצאים מיעדים פופולאריים קרובים כמו יוון למסלולי שייט שאינם עוברים במקומות בעייתיים כמו טורקיה. מה שטרם לחזרת הביקושים לקרוזים הוא תחושת הביטחון. ישראלים מרגישים יותר בטוחים באנייה כי זה מעין טיול מאורגן. בקרוז נמצאים עם עוד אנשים ולא לבד. השנה החולפת שהתחילה פחות טוב, מסתיימת בטוב כי בסופו של יום אנשים רוצים לחזור לשפיות ולהתאוורר".

אייל סולומון, מנהל פיתוח עסקיNorwegian Cruise Line  בישראל: "מערכת יחסים חזקה עם הקהל הישראלי"

"בשנה החולפת זיהינו מגמת עלייה ברורה בביקוש לקרוזים בקרב ישראלים, עם עלייה משמעותית בהזמנות של משפחות, צעירים ומטיילים בודדים. השנה, הישראלים גילו את הקסם של איי יוון, הפיורדים וכן עניין רב בקריביים, במיוחד במהלך החורף. גם אלסקה ואסיה הפכו ליעדים פופולריים במיוחד, עם עלייה ניכרת בהזמנות. הישראלים נוטים להתרחק מטיולי כוכב המסורתיים ונהנים מהתחושה של להתעורר כל בוקר ביעד חדש. NCL הציעה גם השנה 400 נמלים ברחבי העולם. בתחום הקרוזים הכשרים, חווינו פריצת דרך משמעותית בשיתוף פעולה עם חברת 'גולדן קרוז' בכל הנוגע לקרוזים כשרים עם מטבחים כשרים, חדרי תפילה ומעליות שבת. כנציגי חברה אמריקאית, אנו רואים שישראלים מרגישים בנוח על האניות שלנו, ואנו מאמינים בהמשך קידום מערכת יחסים חזקה וארוכת טווח עם הקהל הישראלי. אנחנו לא יכולים לחכות לשנה הבאה, כשנשיק את האנייה Aqua עם מגלשת המים הגדולה ביותר בעולם".

רונית סמבוסקי, מנכ"לית מד קרוזס, נציגת פרינסס, קוסטה וקרניבל בישראל: "באופן מפתיע השנה הייתה די טובה"

"2024 התחילה אצלנו, ואני סבורה בכלל העוסקים בתיירות, כמעט ללא התעניינות. לאנשים עדיין היה קשה מאוד לחשוב על יציאה חופשה. עם הזמן, חברות התעופה חזרו לטוס, הליך הוויזה לארה"ב הוקל משמעותית ובעיקר ניכר שאנשים חיפשו לנוח ולהתנתק קצת מהשגרה המתוחה. היו גם כאלה שחששו לשהות בארץ וחיפשו להיות עם הילדים מחוצה לה. כתוצאה מכך, ראינו גידול בהזמנות גם להפלגות ארוכות ובמקומות מרוחקים יותר מאשר ים תיכון. החל מהרבעון השני של השנה ראינו גידול משמעותי במכירות עם האטות נקודתיות בשל התפתחויות המצב הביטחוני. לסיכומו של עניין, השנה הייתה באופן מפתיע די טובה מבחינת מכירות. הישראלים רצו לצאת מהארץ ולהתנתק מהשגרה והמתח. בהנחה שהמצב בארץ יאפשר זאת, אנו מצפים שהשנה הבאה תהיה מוצלחת מבחינת מכירות. ישראלים רבים נוכחו לראות השנה כשמבקשים להזמין מאוחר לא נותרו מקומות והמחירים גבוהים. בכלל, אנו עדים למגמה בינלאומית שבה אורחים מבטיחים מקום זמן רב יותר מראש. גם חברות השייט כדוגמת פרינסס מעדכנות על שינוי אסטרטגי לפיו ככל שנוסעים יזמינו מוקדם יותר המחירים יהיו נמוכים יותר, לעיתים באופן משמעותי. בעקבות כך, אנחנו כבר רואים שהזמינות אוזלת זמן רב מראש. בהפלגות רבות, כמו לאלסקה בקיץ 2025, הזמינות כבר מוגבלת. כמו כן, אני מצפה לגידול משמעותי בדרישה להפלגות באיים הקריביים ובהפלגות נוספות מארה"ב דוגמת אלסקה, גם בקרב משפחות, זאת בשל ההקלה המשמעותית בהליך הוצאת ויזה לארה"ב. קרוזים ביפן מאוד מבוקשים גם בגלל שחברות השייט נוטות לקדם חבילות הכול כלול הכוללות שתייה מכל הסוגים ולעיתים גם אינטרנט, תשר וסיורי חוף, מה שסביר שיגביר עוד יותר את שביעות רצון הלקוחות".  

סימן עובדיה, מנכ"ל קרוז תור: "הצלחנו למרות הקשיים הרבים שחווינו"

"אחרי ה-7 באוקטובר, ענף הקרוזים חווה טלטלה משמעותית. מספר חברות קרוזים בינלאומיות החליטו לבטל או לשנות מסלולים שתוכננו לעבור דרך נמלי ישראל, מתוך דאגה לביטחון הנוסעים והצוותים. הנוסעים שהיו אמורים לעלות לקרוזים בישראל, הועברו לנמלים חלופיים והיו גם חברות שהציעו לנוסעים אפשרויות לשנות את מועדי הנסיעה או לקבל החזרים כספיים. בתקופה זו, נרשמה ירידה בהזמנות לקרוזים מהשוק הישראלי, שכן לקוחות רבים בחרו לדחות או לבטל את התוכניות שלהם עקב חוסר הוודאות הביטחוני. עם זאת, ענף הקרוזים, שהוכיח בעבר עמידות בפני משברים, המשיך לתפקד עם התאמות למצב החדש, תוך שימת דגש על ביטחון הנוסעים והתאמת השירותים לצרכים המשתנים. זו הייתה שנה מאתגרת אך למרות הקשיים הרבים שניצבו בפנינו, הצלחנו להרחיב משמעותית את מגוון טיולי השייט המאורגנים שלנו, כולל טיולי שייט המיועדים לקהל שומר המצוות. חשוב לציין, שגם בתקופה מאתגרת זו, קהל לקוחותינו המשיך להעניק בנו אמון, וראינו עלייה בביקושים לטיולי שייט ביעדים קרובים ורחוקים. בין היעדים הבולטים ניתן למנות שייט נהרות על הדנובה, הריין והמוזל, הפיורדים הנורבגיים, האיים הבריטיים, יפן והמזרח הרחוק, ואף חוויות ייחודיות באיים הקנריים. בשנה הקרובה, אנו צופים מגמה של המשך עלייה בביקושים ליעדים כמו אוסטרליה וניו זילנד, וייטנאם וקמבודיה ושייט נהרות בתקופת שוקי חג המולד".

מורן מנו, מנכ"ל מנו ספנות: "פעלנו מנמל חיפה ללא הפסקה"

"במהלך השנה, מנו ספנות פעלה מנמל חיפה ללא הפסקה. הוציאה קרוזים למגוון יעדים שונים בים התיכון ומדינות אירופה. מחירי ההפלגות בשנה היוצאת היו דומים לשנה קודמת. קהל המפליגים, המייצג את מגוון החברה הישראלית: גילאים שונים, משפחות, זוגות צעירים, הורים וילדים, הוכיח גם בשנה החולפת שהוא שומר אמונים לחברה. כמו כן, כמדי שנה הגיעו לאנייה קראון איריס קבוצות מאורגנות של עובדים ומנהלים ממוסדות, מפעלים, ארגונים, ועדי עובדים ועוד. בחברות וארגונים גדולים, בוחרים להוציא את העובדים להפלגות במספר מחזורים. לא מעט מהמפליגים, ניצלו גם השנה את ימי ההפלגה לחגוג אירועים משמחים כמו ימי הולדת, ימי נישואין ותאריכים נוספים שחשוב להם לחגוג. השנה גם נרשם שיא בחודש אחד כאשר ארבעה צעירים הציעו לבנות זוגם נישואין על סיפון האנייה בטקס מרגש שארגנו להם אנשי הצוות. בשנה הקרובה, תמשיך החברה להפעיל את הקראון איריס במגוון הפלגות נופש ליעדים בים התיכון, כאשר על פי התוכנית, שכבר עלתה לאתר החברה, יוצעו לקהל הנופשים מבחר מגוון של 65 הפלגות שונות ליעדים מוכרים וחדשים".

הירשמו למבזקי פספורטקרוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: קרוזיםNCLMSC CRUISES ישראלרויאל קריביאןסנורמהמנו ספנות

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: