אא

אוהבים להשתזף? כך תעשו את זה נכון בקרוז

נתחיל מהסוף, אין דבר כזה שיזוף בריא או בטוח. אין אבל החדשות הטובות הן שיש דרכים למזער נזקים בחשיפה לשמש. איך עושים את זה נכון בקרוז ובכלל? פנינו לדרמטולוגית הבכירה ד"ר מרינה לנדאו, ואלה הטיפים שלה לגולשי פספורטקרוז

צילום: shutterstock צילום: shutterstock

שייט רגוע באוויר המלטף, מזמין אותנו להשתרע על מיטת השיזוף בסיפון הצופה אל הכחול הגדול, וכל תמונה משפחתית או זוגית מהסיפון תמיד תזכיר לנו את הקרוז בארצות רחוקות ואת השיזוף היפהפה שתפסנו על הדרך. אבל, כמו שכולם יודעים היטב, חשיפה מוגזמת לשמש עלולה להזיק לבריאות בדרכים רבות, החל מכוויות שמש והזדקנות מוקדמת של העור ועד סרטן העור.

נתחיל מהסוף: אין דבר כזה שיזוף בריא או בטוח. אין. אבל יש בהחלט דרכים בטוחות יותר להיחשף לשמש, שיאפשרו לנו ליהנות מגוון עור שזוף עם מינימום סיכונים. איך עושים את זה נכון? פנינו ד"ר מרינה לנדאו, דרמטולוגית בכירה ובעלת קליניקה בהרצליה פיתוח ומפתחת סדרת מוצרים הדרמו קוסמטיים MAHUT ואלה הם הטיפים שלה:

1. הגנה מפני קרינה
• מרחו קרם הגנה: זהו הצעד החשוב ביותר לשיזוף בטוח. בחרו בתכשיר ההגנה המתאים ומרחו אותו באופן נדיב על כל האזורים החשופים של העור כ-20 דקות לפני החשיפה לשמש. בחרו בקרם הגנה בעל מסנן קרינה המגן מפני רוב טווחי קרינת השמש המזיקה:
UVB – הקרינה האחראית העיקרית להיווצרות כוויות שמש. את רמת ההגנה מפני קרינה זו, ניתן לזהות באמצעות סימון ה SPF, שעל פי חוק חייב להיות מצוין על גבי האריזה. בחרו בתכשיר עם 30SPF לפחות.
UVA – הקרינה האחראית העיקרית להתפתחות תאים טרום סרטניים וסרטניים. תוכלו לדעת אם תכשיר ההגנה מסנן גם את קרינת UVA, אם על גבי האריזה יצויין שהוא מספק הגנה רחבת טווח, או broad spectrum.
VL (Visible Light) – קרינה נראית נמצאת בכמות המשמעותית ביותר מבין שאר סוגי קרינת השמש והיא האחראית העיקרית לנזקי פוטואייג'ינג. גם כאן, באם התכשיר מכיל חומרים ייעודיים לסינון קרינה נראית, הדבר יצוין על גבי האריזה. שימו לב - סינון קרינה נראית דורש חציצה פיזית בין העור לקרינה ולכן, תכשירי ההגנה מפניה יהיו בעלי גוון.
 חדשו את מריחת קרם ההגנה: עשו זאת כל שעתיים, או בתדירות גבוהה יותר אם אתם מזיעים או שוחים.
• השתמשו בבגדים מגנים: כובעים, משקפי שמש וחולצות עם שרוולים ארוכים יכולים לספק הגנה נוספת מפני קרינת השמש. ותתפלאו לשמוע – קרינת השמש העיקשת תצליח לשזף אותנו לעיתים, גם מבעד לבגדים.
• הימנעו מחשיפה לשמש בשעות השיא: השעות החמות ביותר של היום, בין השעות 10:00 ל-16:00, הן גם השעות שבהן קרינת השמש חזקה ביותר. עדיף להיחשף לשמש בשעות הבוקר המוקדמות (אין כמו רביצה בסיפון, לפני שהוא מתמלא בשאר האורחים, כדי לתפוס קצת צבע עוד לפני ארוחת הבוקר), או בשעות אחר הצהריים המאוחרות (מומלץ עם קוקטייל מפנק מהבר).

2. קבוצות סיכון
אחרי שכיסינו את כללי האצבע לשיזוף פחות מסוכן, יש מספר אוכלוסיות שבכל זאת צריכות להישמר יותר ובמקרים מסוימים אף להימנע לחלוטין מחשיפה ישירה לשמש:
• אנשים בעלי עור בהיר: הם רגישים יותר לקרינת השמש ובפרט לקרינת UVB ו-UVA המסרטנת, וצריכים להקפיד במיוחד על הגנה.
 ילדים: הם בעלי עור דק ועדין יותר ממבוגרים ורגישים יותר לקרינת השמש. חשוב להגן על ילדים מפני השמש באמצעות קרם הגנה, בגדים מגנים וצל.
• אנשים הנוטלים תרופות מסוימות: תרופות מסוימות עלולות להגביר את הרגישות לקרינת השמש. דוגמא קלאסית היא בבני נוער המטופלים באיזוטרטינואין (רואקוטן). התרופה מכילה ויטמין A הנחשב לפוטוסנסטיבי ומגביר את רגישות העור לקרינת השמש. לכן, חשוב להתייעץ עם רופא לפני החשיפה לשמש.

3. להגן על העור מבפנים
• המחסום העורי: הידוע בשמו המקצועי - המחסום האפידרמלי, הוא שכבת תאים דקיקה החיצונית ביותר מבין שכבות העורף ומטרתה העיקר היא להוות חיץ – אשר מגן על העור מפני חדירת מזיקים (כמו רדיקלים חופשיים וקרינת השמש) מחד, ומפני התאדות של חומרים חשובים (כמו לחות) מתוך העור החוצה. שיקום וחיזוק השכבה הזאת בדרך טבע, על ידי תכשירים ייעודיים, יספק שכבת הגנה טבעית לעור ואפשר לו להגן על עצמו טוב יותר.
• אכלו מזונות עשירים באנטיאוקסידנטים: מזונות כמו פירות, ירקות ופירות יער מכילים אנטיאוקסידנטים יכולים גם הם לסייע בהגנה על העור מפני נזקי קרינת השמש.

וטיפ הזהב - להקפיד על בדיקות עור: חשוב לבצע בדיקות עור באופן קבוע אצל רופא עור לצורך אבחון מוקדם של גידולים סרטניים.

לסיכום: שיזוף אחראי הוא אפשרי. על ידי הקפדה על הטיפים שהוזכרו לעיל, תוכלו ליהנות מהשמש במינימום סיכון לבריאותכם. זכרו, הגנה על העור מפני קרינת השמש חשובה לאורך כל השנה, לא רק בקיץ  ולא רק בקרוז. 

ד''ר מרינה לנדאו. צילום: שרון לויד''ר מרינה לנדאו. צילום: שרון לוי

המידע בכתבה אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי.

הירשמו למבזקי פספורטקרוז

וקבלו את העדכונים והחדשות הכי חמות של עולם התיירות והתעופה בארץ ובעולם

תגיות: קרוזים

מאמרים נוספים

 
מחפש...
תנו לנו לייק בפייסבוק, ותישארו מעודכנים

מומלצים בשבילך: